Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Publicerad: 9 oktober 2018, kl 15:28

Lokförare - ett drömyrke för Maria

Exempelbild

Maria Stenström började studera till lokförare på Nässjöakademin för snart tio månader sedan och utbildningen börjar närma sig slutet. Just nu är hon ute på den andra praktikperioden – Lärande i arbete (LIA). Denna långa LIA-period på 10 veckor har hon tillbringat både som förare av godståg och passagerartåg med utgångspunkt i Kristineh

- Jag snubblade egentligen in på utbildningen och lokföraryrket, säger Maria. Jag har drivit eget i hela mitt liv och befann mig i ett vägskäl i livet. Jag behövde skola om mig men visste inte riktigt vad jag skulle satsa på. Efter att ha fått chansen att åka med en lokförare fastnade jag för yrket. Detta kändes som min grej. Min farbror tipsade mig om utbildningen på Nässjöakademin. Jag sökte och kom in, fortsätter hon.

YH-utbildningen till lokförare är på ett år och teori varvas med praktik i lärande i arbete (LIA).

- Utbildningen är kanon, det är hög kvalité och jag är jättenöjd, konstaterar Maria. Det var mycket i början med många begrepp och termer att lära sig. Det kändes som om att inget var logiskt och jag hade inget gratis från början. Jag tyckte det var svårt och satt många kvällar och upprepade och repetererade, upprepade och repeterade. Men under första LIA:n, då allt sattes i sitt sammanhang, föll bitarna på plats och nu förstår jag inte vad som var så svårt. Efter LIA:n har det blivit mer spännande diskussioner i klassen.

Vad har varit roligast under utbildningen?

- ­Tveklöst LIA:n! Att få komma ut i verkligheten och praktisera allt som du har tragglat i skolan och sätta det i sitt sammanhang. Det är då man inser vad mycket man har lärt sig. Den här LIA:n har precis som förra varit helt underbar. Jag har blivit mer självständig, vågar mer och har fått in rutinerna. Att ha en så lång LIA på hela 10 veckor är ovärderlig rent kunskapsmässigt. Det är nu jag känner att jag verkligen har kört tåg.

Under förra LIA:n ville du bara köra godståg, hur ser planerna ut nu?

- Jag har ändrat mig och vill nu köra både gods- och persontåg. Jag gillar blandningen och är glad att jag har testat båda under LIA:n. Jag gillar gemenskapen som blir när du kör persontåg eftersom du då jobbar i ett team tillsammans med ombordare. Samtidigt gillar jag utmaningen med att köra timmertåg då du får lossa, lasta och växla vilket innebär mer kroppsarbete och annat tänkesätt. Drömmen är en anställning på Tågab där jag kan få göra både och.

Maria Stenström kör persontåg mellan Kristinehamn och Alvesta.

Maria Stenström kör med van hand persontåget mellan Kristinehamn och Alvesta på sin andra LIA. - Jag har blivit mer självständig, vågar mer och har fått in rutinerna under den här långa LIA-perioden, säger Maria.

Maria Stenström hänger av ett lok.

Att vara lokförare innebär inte bara att köra tåg. Att hänga på och av lok tillhör också arbetsuppgifterna.

Persontåg

Loket som drar persontåget som Maria kör är en Rc3 1040 men maxhastighet på 160 km/h.

Maria vid en tungtransport.

Under LIA:n har Maria även fått testa att köra tungtransport som totalt vägde 343 ton. Lasten var en transformator som skulle från Ludvika till Norrköping.

×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.