Meny Stäng Sök
Meny Stäng Meny

Publicerad: 7 december 2018, kl 14:26

Utbildning i trafiksäkerhet

Exempelbild

Många unga dör och skadas varje år i trafiken. Många olyckor sker på grund av att en förare kör för fort, kör alkoholpåverkad, är för trött eller har telefonen i handen. För att uppmärksamma eleverna om detta hålls en utbildning om attityder i trafiken.

Erik Ljungström och hans kollegor Joacim Bogar och Emanuel Martinsson från Höglandets Räddningstjänstförbund har sett många olyckor i sitt arbete. Ibland kan de rädda livet på personerna som varit med om olyckan, men inte alltid. För att minska antalet dödsolyckor i trafiken håller de utbildning om attityder i trafiken.

De tar upp många olika sorters olyckor, både med bil och mc. Singelolyckor, frontalkrockar, olyckor där fotgängare blivit påkörda med mera. De beskriver till exempel en motorcykelolycka där motorcyklisten krockar med en traktor och klyver traktorn mitt itu precis framför förarhytten. Motorcykeln är kvar på andra sidan traktorn.

Vi får se hur snabbt en olycka kan ske om man smsar när man kör. En sak som många gör idag trots att det är olagligt. Hela räddningsprocessen beskrivs utförligt och vi får till exempel höra hur det går till när räddningstjänsten försöker rädda en kvinna som skadats så illa i en krock att hela stolen måste plockas ut för att de ska kunna dra loss henne.

Vi får också höra om faran med alkohol i trafiken, hur mycket alkoholen påverkar vårt omdöme. Reaktionsförmågan försämras kraftigt. Dessutom har den som druckit inte samma konsekvenstänk som den som inte druckit. Eleverna får frågan vad man kan göra om ens kompis är full och tänker köra bil.
- Ta nycklarna, hör man får flera håll.
- Ja, svarar Erik. Slänga ut dem i skogen kanske?
- Eller stoppa dem i fickan, svarar en elev.

Att det är farligt att köra bil alkoholpåverkad visste eleverna redan. Den kunskapen blir ännu tydligare när Erik och hans kollegor Emanuel och Victor visar en film från trafikverket om vad som kan hända om man kör onykter. Vi får se intervjuer med en tjej som blivit totalförlamad efter att ha blivit påkörd av en man som körde full, en mamma till en flicka som blev påkörd och dog och en kille som, i fyllan, krockade med sin bil och vars kompis omkom i olyckan.

För lite sömn påverkar också vårt omdöme och vår reaktionsförmåga. Ungefär på samma sätt som alkohol faktiskt, vilket många inte visste om innan Erik talade om det. Har man sovit för få timmar ska man helst inte köra bil alls. Måste man åka någonstans trots att man sovit för få timmar ska alltid den som sovit längst köra.

Under hela utbildningen diskuterar Erik med eleverna och ser till att de är delaktiga. De får bland annat känna på en A-stolpe, den stolpe som sitter mellan förardörren och framrutan i en vanlig personbil.
- Om jag svingar den här i full fart, tror ni att jag kommer upp i 30 km i timmen då? frågar han.
- Nej, svarar eleverna.
- Nej det gör jag nog inte, svarar Erik. Om jag träffar Joacim i huvudet när jag svingar, tror ni han dör då?
- Ja kanske, hör man från olika håll.
- Förmodligen, svarar Erik. Om inte annat så blir han medvetslös länge. Så vad tror ni då händer om jag kör på någon i 50 kilometer i timmen?

Efter utbildningen får alla elever fylla i en utvärdering. Erik frågar hur de har upplevt utbildningen och säger att om någon tyckt det varit jobbigt men inte vill prata om det nu kan de gå till skolans kuratorer och skolsköterskor för att tala om det. Han säger också att eleverna alltid är välkomna till brandstationen om de vill prata.

×
Use Google to translate nassjo.se.
Please be aware that Nässjö kommun cannot take responsibility for the accuracy of the translation.